• cases een platform voor ren tegen kanker casus image

Een narrative strategy en online platform voor Ren tegen kanker

Non-profit | KWF Kankerbestrijding

Elke vijf minuten krijgt iemand in Nederland de diagnose kanker. Om dit tempo te doorbreken is onderzoek nodig. Ren tegen kanker (Team KWF) is een hardloopconcept van KWF Kankerbestrijding waarmee geld wordt opgehaald voor kankeronderzoek. Tijdens grote hardloopwedstrijden in Nederland sluit je je als hardloper aan bij het team en laat je je sponsoren.

Doelgroep

Iedereen die - om welke reden dan ook - een bijdrage wil leveren in de race tegen kanker.

Wat hebben we gedaan

  • Narrative strategy
  • Storytelling
  • Contentcreatie
  • Interaction design
  • Visual design
  • Development (op Umbraco) 

De opdracht

De opdracht vanuit KWF Kankerbestrijding bestond uit drie delen:

  • Ontwikkel vanuit de bestaande strategie van Ren tegen kanker een krachtig verhaal. Een verhaal dat mensen aanspreekt en motiveert om zich aan te sluiten bij het team.
  • Vertaal dit verhaal naar concrete communicatiemiddelen: webcopy, e-mailmarketing en social-media-posts.
  • Ontwikkel een online omgeving waar het verhaal goed tot uiting komt en waar deelnemers en donateurs alle informatie kunnen vinden die zij nodig hebben om deel te nemen.

Resultaat

Narrative

Het schrijven van een narrative strategy is Infocasters methode om een strategie tot leven te brengen. Een verhaalvertelling waar de doelgroep zich mee kan identificeren. Hieronder een klein stukje uit de narrative van Ren tegen kanker:

"Mijn race is een andere race.
Ik ren niet voor mezelf.
Ik ren niet alleen.
Ik ren omdat ik niet anders kan.
Mijn race is begonnen voor de start.
En gaat door.
Ook na de finish." 

Content

Vanuit de narrative is vervolgens content ontwikkeld. Webcopy, social-media-posts en e-mailteksten. Met uiteraard bijbehorend beeld, waarvan we de productie begeleidden.

Teamkwf Slider

 

Website rentegenkanker.nl

Hierna ontwikkelden we het nieuwe rentegenkanker.nl. Een responsive website die volledig vanuit de narrative is opgebouwd. Op de site vind je: 

  • persoonlijke verhalen van deelnemers van Ren tegen kanker;
  • verhalen van onderzoekers die zich inzetten voor kankeronderzoek en soms zelfs ook meelopen met een run;
  • de complete narrative: het verhaal van Ren tegen kanker;
  • alle informatie die je als deelnemer of donateur nodig hebt;
  • directe links naar inschrijfpagina’s voor de runs.

 


"Wat deze opdracht zo gaaf maakt is dat het initiële strategiedocument de rode draad is gebleven voor alles wat we hebben ontwikkeld. Daardoor is er een grote mate van consistentie in alle communicatiemiddelen. Strategie, content en techniek sluiten naadloos op elkaar aan."

- Mark Stokmans, projectmanager, strateeg en content-ontwikkelaar in dit project


 

Infocaster-team

  • Caroline Kops: contentcreatie en redactie
  • Lissa Brouwer: interaction design
  • Mark Stokmans: strategie, contentcreatie en projectmanagement
  • Milou Derks: contentcreatie en redactie
  • Sander Blokzijl: backend development
  • Yucel Ileri: front-end development